Josefine 3 år

Idag e det ingen vanlig dag för det e Jossans Födelsedag Hurra hurra hurra=)

Japp precis nu för 3 år sedan var jag på förlossningen för att föda vår prinsessa. Tänkte lägga in berättelsen hur de gick när hon föddes så ni dom inte vill läsa, (med risk för att de blir låååångt) kan sluta nu=)
Kan inte fatta att de redan gått 3 år sen hihi

Här kommer iaf först bilder.

          

Bild 1: Några timmar gammal 22/2-06. Bild 2: Nästan ett år. Bild 3: Treårsdagen=)


Här kommer hela långa berättelsen och den e kopierad från min blogg på familjeliv. Skriver inte om den.


Allt började tisdagen den 21/2 vid havl tio åå morronen att vattnet började sippra.. duschade ringde förlossningen å pratade.. bestämde för att komma på kontroll på kvällen. så de blev att gå me bebisens blöja hela dan hehe.. sen när ja skulle gå ut å möta sara å hugo så fullkomligt forsade vattnet ut.. men ja gick iaf=) promenad ska ju tydligen hjälpa för att få igång de.. men hade absolute inga värkar *suck*
gick till ica å köpte dricka å så som skulle ner i väskan sen gick vi hem å
åt å fikade å pratade hela dan.. sen började ja få halvonda sammandragningar fast med väldigt långt mellanrum.. min syster va här å hjälpte till med oliver så ja gick å vilade..sen kom patrick hem å vi åkte till förlossningen, klockan va runt åtta kanske.. väl där fick ja ligga med ctg i ca en halvtimme... å knappt inga sd alls hade ja.. patrick hade stenkoll på dom få sd ja fick å på hjärtljuden ..de va så gulligt. sen kollade hon blöjan med vatten så de va ok å de va de å min temp va åsså bra å så ..så de blev att åka hem å invänta värkar å så fick vi en tid för eventuell igångsättning dan efter kl.8 på morronen.
på vägen hem körde vi inom macken å köpte en baguett å fanta för ja va hungrig.
väl hemma blev de en dusch men syrran sittandes på toa å pratade... sen låg ja lite på soffan.. somnade till å med.. när ja väl fick värk så gjorde de ont men de va så glest emellan så ja kunde sova lite..hade tatt panodil åsså.. de gjorde ju inget om de avtog helt eftersom ja skulle bli igångsatt dagen efter.
de va en mycke lång natt.. alla sov å ja gick omkring här, satt vid datan lite å sov lite i patricks famn..
men sen blev klockan äntligen halv sju *weei* har aldrig vatt gladare nån morron hehe.. gick å gjorde frukost å väckte patrick å cila så åt vi.. sen bar de av mot förlossningen...denna gången skulle ja inte komma hem tomhänt iaf=)
kom dit strax över åtta å fick sitta å vänta i dagrummet ett tag...sen kom vi in i ett förlossningsrum å de börjades med ctg i ca 30 min.. allt såg bra ut även nu.. sen va de undersökning å de visade att ja redan va öppen 3 cm å hon kunde känna bebisens huvud *ler* så satte bm Marianne en skalpelektrod på bäsens huvud..sen fick ja lavemang å så.. klcokan halv tio va ja färdig bajsad å duschad å då kom hon å satte värkstimulerande dropp... så sa hon till oss att "nu ser vi till att få fött innan ja går hem idag va" =) sen började ja å patrick promenera med droppställning runt i koridorerna.. fick gå tibax till rummet då å då för Marianne ville kolla hjärtljuden..
medans vi gick runt så började ja få värkar..sådär lagom tätt.. sen vid halv elva skulle patrick springa ner å flytta bilen till förlossningens parkering (som va full när vi kom) å ja skulle följa han till dörren men fick vända tibax till mitt rum snabbt för värkarna va täta å mer onda.. satte mig på en pall lutad mot sängen å andades,. så kom patrick tibax å då va de så jobbigt att ja grät..han satt brevid mig å höll om mig å masserade mitt ryggslut vid var värk.. nu va klockan ca halv tolv å ja bad om TENS.. undesköterskan Amal kom in å satte dit den.. skönt till en början men fick skruva upp den snabbt,,
Marianne kom in å skulle kolla va som hänt där nere så de va att hoppa upp i sängen.. ja hade öppnat mig till 4 cm å va helt utplånad..sen ner på stolen igen.. sen tog de inte lång tid förrän ja bad om lustgas..klockan va väl strax över tolv å ja fick de.. satte den på de lägsta först för ja ville ju spara så mycke ja kunde ifall de skulle ta lång tid.
så kom dom in emellanåt å kollade läget me mig å bebisen.å så höjde dom lustgasen efter hand,,, hoppade upp å la mig lite i sängen å andades i masken nästan konstant...patrick va vid min sida hela tiden å pratade å klappade..
nu gjorde de så ont att ja bad om EDA som ja bestämt mig för att INTE ha å ja sa till bm att hon skulle be narkosläkaren skynda sig för de gjorde så ont :) men hon ville ju inte att ja skulle ha den så hon sa att hon först skulle kolla hur mycke öppen ja va.
å de visade sig att ja va öppen 8 cm å klockan va då lite i ett... sen klockan ett va ja helt öppen med en liten kant lkvar... men de tryckte på så in i hel*ete så ja krystade lite smått för att få bort kanten... å klockan 13.05 krystar ja aktivt, under tiden (som ja ej märker) får ja antibiotika i förebyggande syfte mot infektioner eftersom vattnet gått.. patrick står brevid mig å håller mig i handen å hjälper mig med lustgasen.. å bm Marianne å usk Amal står på varsen sida å hjälper mig att stötta benen (halvsitter i sängen) sen 13,28 sa de bara plopp å all smärta försvann.. de läggs upp en blå/röd liten sak på min mage som skriker direkt:) såå underbart..
ligger å myser å väntar på moderkakan som kom ut kl.13.37 å va hel å fin.
sen va de sys som gällde.. fick lite bristningar för hon kom ut för fort i slutet så ja hann ej "töja mig" riktigt.. men de blev 1 stygn på utsidan å 4-5 på insidan.. så de va ej så farligt.. å under tiden höll patrick sin dotter första gången å ja fick njuta av lustgasen en sista gång hehe..under sista delen av öppningen hade ja konstanta värkar så ja fick ingen paus så de va att pausa från lustgasen mitt i en värk... jobbigt men hade världens bästa stöd därinne=)
sen va de blöja å nätisar på å så fick ja lägga till josefine till bröstet första gången.. patrick satt brevid mig å vi pratade, å hade de mysigt.. va såå trött men samtidigt så mycke energi.. sen kom den goda fika brickan med varm choklad, mackor å cider i champagneglas:) de va åsså då vi bestämde oss för att hon skulle få heta Josefine.
sen började vi ringa till våra närmaste.. alla blev super glada..
när jossan va typ två timmar va de dax att klä på henne å fotta henne,, en usk tvättade av henne lite speciellt håret för hon hade mycke blod å grejor där.. sen fick ja gå upp å klä henne i dom första kläderna. så fottade vi.. sen kom min syrra å oliver in till oss å ja gick å duscha,, sen fick vi komma till bb.. å jag stannade på bb i 3 dygn så vi fick gjort alla test å så..
josefine vägde 4060gram å va 55 lång å huvudomfång på 36cm:) stor flicka men ändå världens minsta=)
min förlossning gick ju som sagt väldigt fort men va sååå underbar..å bm å usk va åsså underbara å patrick.. finns inga ord som kan beskriva hur de va att ha han vid min sida, han va mer än underbar!!!
ja.. jag skulle väl kunna fortsätta här hela dan om mer detaljerade saker men de hoppar jag över...
detta va iaf dagen då prinsessan josefine såg dagens ljus första gången-
en superbra förlossning på alla sätt å vis!!!

Hoppas ni fick en trevlig läsning om ni tog er enda hit ner hehe=)

Grattis mammas hjärta på din 3års dag=)  Älskar dej=)



Kommentarer
Postat av: Johanna

Grattis stumpan! Vilken bra berättelse! Självklart måste man läsa!

2009-02-22 @ 12:14:35
URL: http://skuggis.blogg.se/
Postat av: Kerstin Widerström

Grattis Jossan!!! Hoppas att du får en fin dag med massor av presenter & god mat! Kram

2009-02-22 @ 15:54:26
URL: http://lappmorsa.blogg.se/
Postat av: Sara Sjöberg

Jätte stort grattis till Josefine på 3 års dagen:) De va kul och läsa om förlossningen, vill oxå ha en bebis:)

2009-02-22 @ 18:43:53
Postat av: Anna

GRATTIS!

2009-02-22 @ 19:38:11
URL: http://familjenengstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0